Att jobba gratis med glädje

I dag har jag jobbat gratis. Det har varit en rätt tuff dag, har inte känt mig helt hundra och haft rätt mycket att göra, men det har känns så bra. I lördags såg jag ett initiativ på Facebook vid namn "jobba gratis på måndag". Det gick ut på att skänka måndagens dagsinkomst till valfri organisation/projekt som arbetar för människor på flykt. Utan att tveka joinade jag. Tusen kronor är visserligen mycket pengar men det är även väldigt lätt att göra av med på saker jag egentligen inte behöver. Några fredagsmys och luncher och jag har redan brännt tusen kronor. Det äcklar mig lite när jag tänker på det speciellt efter att ha läst om hur långt tusen kronor räcker för att hjälpa människor på flykt. Med andra ord var valet att jobba gratis i dag lätt. Min dagsinkomst kommer komma till bättre nytta genom Röda Korsets och Rädda barnens arbete för människor på flykt.